19 Nisan 2010 Pazartesi

Kitap Notları - Kırk Ambar -1

Bundan sonra bu blogdan okuduğum kitaplardan aldığım notları, kitabın beğendiğim kısımlarını, hikayelerini de paylaşmayı düşünüyorum. İlk olarak da şuan okumakta olduğum İskender Pala'nın Kırk Ambar kitabı ile başlamak istiyorum.
  • Aşk ve sevgi, ilâhi anlamda yalnızca bir hedefe, Sevgili'ye bakmak, beşeri anlamda ise aynı hedefe birlikte bakmak..

  • Cihân-ârâ cihân içindedir arayı bilmezler
    O mâhiler ki deryâ içindedir deryâyı bilmezler
     
  • Kendi hüsnn hûblar şeklinde peydâ eyledin
    Çeşm-i âşıktan dönüp sonra temaşa eyledin
    (Ey yüce Allah! Kendi güzelliğini önce, güzeller suretinde görünür kıldın, sonra da dönüp âşıkların gözünden onu seyre koyuldun. Şimdi gören de sensin, görünen de...)
     
  • Dolaşur gül gibi elden ele peymane gönül
    Dökülür sonra senin gölgene mestâne gönül
  • Endişe-i akldan cüdâ kıl
    Aşk ile hemîşe âşinâ kıl
    (Akıllı olma kaygısından kurtar beni de, aşk ile içli dışlı eyla Allah'ım. /  Mecnunun, Kâbeye gidip akıllı olması için dua etmesi bekenirken ettiği dua :) )

  • Sümame bin Esrer anlatıyor: Hirakl manastırına girdim, orda bir direğe bağlanmış bir genç gördüm. Sordu:
    - İsmin ne?
    - Sümame
    - Kelamcı mı?
    - Evet.
    - Ey sümame uykunun lezzeti var mıdır?
    - Evet.
    - İnsan uykunun lezzetini ne zaman tadar o halde?
    Şaşırdım. Eğer uykudan evvel desem, hata etmiş olacağım. Uykudayken desem, uyuyanın aklı devrede olmadığı için yanlış olacak. Uykudan sonra desem, yine hatalı olacak çünkü artık uyanılmış. Utandım.
     
  • Ayıttı ol peri bir gün düşüne girüren bir şeb
    Sevincimden nice yıllar geçipdür görmedim uyku
    (Lütfedip, "bir gece rüyana gireceğim" diyen sevgilinin bu vaadine sevinmekten yıllardır uyku uyuyamadım)  :)

  • Bakma yâ Râb sevâd-ı defterime
    Onu yak âteşe benim yerime
     
  • Yan yüreğim yan
    Gör ki neler var
    Bu halk içinde
    Bize güler var
    Bu şiirde aslında ilk dizedeki yan kelimeleri yâr imiş. Yâr yüreğim yar / Gör ki neler var "Ey yâr hele yüreğimi yar da bir bak, gör ki neler var" anlamında.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder